Stort een geldinzameling | Relay for Life

Stort een geldinzameling

Je wilt een actie organiseren, maar je weet niet hoe eraan te beginnen? Dan ben je hier op de juiste plaats. Dit beknopte stappenplan is een leidraad die je kunt volgen om je actie tot een goed einde te brengen.

1. Soort actie kiezen

Eerst en vooral is het belangrijk dat je beslist wat voor actie je wilt organiseren. 

2. Plan opstellen en budget vastleggen

Wanneer je soort actie vastligt, is het nodig om een actieplan op te stellen en een streefbudget vast te leggen. Een actie staat of valt namelijk met de voorbereiding. Wees realistisch, zowel op vlak van budget als planning. Zo kan je teleurstellingen vermijden.

3.Neem contact op met het organisatiecomité

De regiocoördinatoren en de comitéleden kunnen je dan verder helpen met praktische zaken en advies geven. Hun contactgegevens vind je bij ‘contacten’ op elke Levenslooppagina.

4. Vrijwilligers en sponsors zoeken

Hoe meer helpende handen hoe beter! Omring jezelf met vrienden, familie en kennissen die gemotiveerd zijn om je actie te realiseren. Wees ook niet bang om aan te kloppen bij bedrijven of winkels, want wie weet willen ze je actie wel sponsoren.

5. Promotie

De laatste stap voor het plaatsvinden van je actie, is de promotie ervan. Dit kan je doen aan de hand van affiches, flyers en mond-aan-mond reclame. Sociale media en het internet zijn ook handig als promotiekanalen. Zo kan je bijvoorbeeld een Facebook pagina aanmaken voor je evenement, of een blog met foto’s bijhouden. Ten slotte kan je de lokale media contacteren om de actie bekend te maken bij het grote publiek.

6. Uitvoering van de actie

Eindelijk is de dag van je actie aangebroken! Als je alle vorige stappen doorlopen hebt, is de kans groot dat het een succes wordt. Vergeet na afloop zeker niet iedereen die geholpen heeft te bedanken voor zijn inzet. Laat hen ook weten hoeveel de actie in totaal heeft opgebracht.

 

Fundraising inspiratie

De goede bedoelingen zijn er en je wilt een fondsenwervende actie organiseren. Maar wat als je geen inspiratie hebt? Onderstaande voorbeelden kunnen je op weg helpen.

Zelfgemaakte spullen verkopen op de markt

Zelfgemaakte spullen verkopen op de markt

Het team ‘de Ronsische Roadrunners’ wilde geld inzamelen voor Levensloop van Stichting tegen Kanker. Een aantal vrienden die zelf graag dingen maken, staken de hoofden bij elkaar. Er werd gekozen om zelfgemaakte spullen te verkopen op de zaterdagmarkt in Ronse. Nadat de taken verdeeld waren en iedereen duidelijk wist wat te doen, kon het echte werk beginnen.

Een uitgebreid assortiment van mutsen, sjaals, knuffels, poppen, sleutelhangers, koekjes, enz. was het resultaat. Drie zaterdagen lang werden deze ‘goodies’ aan de man gebracht op de markt. Deze actie was zeker een succes, want er werd in totaal 1 500 euro ingezameld.

Sponsortocht

Niet alleen individuen en vriendengroepen kunnen acties organiseren, ook scholen kunnen geld inzamelen voor Stichting tegen Kanker. Een voorbeeld hiervan is het Vallée Bailly instituut uit Eigenbrakel. Een leerkracht van deze school overwon borstkanker. Naar eigen zeggen kreeg ze veel steun tijdens die periode, zowel van de school als van Stichting tegen Kanker.

Dit motiveerde haar om de leerlingen te sensibiliseren over kanker en om geld in te zamelen voor de Stichting. Daarom organiseerde ze samen met haar collega’s een sponsortocht. 

De leerlingen lieten zich sponsoren door hun omgeving om een aantal kilometer te wandelen in de buurt van hun school. In totaal bracht deze actie 8 000 euro op, waarvan 4 000 euro naar Stichting tegen Kanker ging.

Activiteiten om online fondsen te werven

Maakt de pandemie contactactiviteiten en bijeenkomsten onmogelijk? Laat je hierdoor niet tegenhouden! Brainstorm met je team en samen vinden jullie 1.001 manieren om online fondsenwervingsactiviteiten te organiseren. Momenteel snakt iedereen naar een beetje afwisseling in zijn dagelijks leven. Wees dus niet bang om origineel te zijn en mensen uit hun routine te halen.

Enkele ideetjes?

We helpen je even op weg... Start een challenge: verf je haar of sla een maaltijd over en schenk het geld dat je uitspaarde aan Levensloop. Organiseer een betalende online kookles. Stel een Zoom-thema voor met een originele achtergrond en de daarbij horende dresscode...

En niet te vergeten: maak een hashtag voor de inzamelactie van je team. De sociale media zijn dol op hashtags. Je geeft er je fondsenwervingsactie een persoonlijk tintje mee en je bereikt er makkelijker veel meer mensen mee. Zorg ervoor dat je hashtag eenvoudig, kort, relevant en vooral makkelijk te onthouden is. Meer ideeën vind je hier

Motivate your friends to support Relay for Life through social media